در دنیا ۸ گونه خرس وجود دارد که شامل خرس پاندا، خرس تنبل، خرس آفتابی، خرس سیاه آسیایی، خرس سیاه آمریکایی، خرس قطبی و خرس قهوه ای است.
خرس‌های قهوه‌ای بعد از خرس قطبی بزرگترین گونه خرس در دنیا بشمار می‌روند.
البته زیرگونه‌های مختلف خرس قهوه‌ای از نظر جثه باهم اختلاف زیادی دارند. به عنوان مثال خرس کودیاک که در آلاسکا زندگی می‌کند با وزن ۷۸۰ کیلوگرم بزرگترین زیرگونه خرس قهوه‌ای است که گاهی از خرس‌های قطبی هم بزرگ جثه‌تر می‌شوند و خرس‌های ایران که زیرگونه خرس قهوه‌ای سوری هستند Ursus arctos Syriacus  کوچکترین زیرگونه خرس قهوه‌ای دنیا بشمار می‌آیند که نرها در بیشترین وزن به ۲۵۰ کیلوگرم و ماده‌ها تا ۱۷۰ کیلوگرم می‌رسند.
خرس قهوه ای موجودی همه‌چیز خوار است و عمده رژیم غذایی آنرا مواد گیاهی و حشرات تشکیل می‌دهد.
در پایان تابستان و رسیدن میوه‌های درختان بلوط، خرس‌های قهوه‌ای به شدت شروع به تغذیه می‌کنند و ذخیره چربی بدن خود را افزایش می‌دهند تا جایی که وزن آنها تا ۳۰٪ نسبت به ۶ ماه قبل‌تر افزایش می‌یابد.
با شروع فصل سرد و زمانی که دما کم کم به صفر نزدیک می‌شود، خرس‌ها یکی از غارهایی که سراغ دارند را انتخاب می‌کنند و قسمتی از کف آنرا با شاخ و برگ مفروش می‌کنند.
سپس در داخل غار خواب زمستانی خود را آغاز می‌کنند که در این حالت متابولیسم بدنشان به شدت افت می‌کند.
ضربان قلب از حدود ۶۰ الی ۷۰ به ۱۲ الی ۱۵ ضربان در دقیقه کاهش می‌یابد و تا ۴ درجه سانتی‌گراد دمای بدنشان نیز افت می‌کند.
در نهایت خواب زمستانی آغاز می‌شود و تا ۳ ماه خرس‌ها در خواب سپری می‌کنند.
خرس‌های ماده در تیر الی مرداد ماه جفتگیری می‌کنند و در میانه خواب زمستانی‌شان ۲ الی ۳ توله بدون مو با چشمان بسته به وزن ۲۰۰ الی ۵۰۰ گرم به دنیا می‌آورند.
توله خرس‌ها بصورت غریزی خود را به غدد شیری مادرشان که در خواب زمستانی به سر می‌برد می‌رسانند و از شیر مادر تغذیه می‌کنند.
سرعت رشد توله‌خرس‌ها به شدت زیاد است بصورتی که با پایان یافتن خواب زمستانی توله خرس‌ها به وزن بیش از ۴ کیلوگرم رسیده‌اند.