رفتینگ یا قایقرانی در آبهای خروشان واژه ای انگلیسی است برگرفته از کلمه Raft که نام قایق بادی ای است که بر آن سوار می شوند و ing که بر انجام آن دلالت می کند. عبارت فارسی ای که برای این فعالیت در نظر گرفته شده “رودگردی” است.
این فعالیت شاید از زمانی که بشر شروع به کشف دنیای خارج از محدوده زندگی خود را کرد آغاز شده است. در ابتدا انسان های اولیه تیرک های چوبی یا دسته های نی را با طناب به هم متصل می کردند و بدین وسیله که به آن کلک گفته میشود، زمان شکار، کوچ و یا حمل بار از رودخانه ها عبور می کردند.
اما امروزه این فعالیت ابعاد ورزشی و تفریحی به خود گرفته است و امکانات و تجهیزات آن با علم روز بسیار پیشرفت کرده اند.
کلک های امروزی یا همان قایق های رفتینگ از محفظه های لاستیکی متعدد و چندلایه که به هم متصل شده اند تشکیل شده است و دارای استحکام بسیار بالایی هستند تا امنیت سرنشینان قایق را در مقابل امواج و صخره ها حفظ کنند.
این قایق ها دارای ابعاد متفاوتی هستند و طول آنها بین ۳/۵ متر تا ۶ متر و عرض ۱/۸ تا ۲/۵ متفاوت است و بین ظرفیت ۴ تا ۱۲ نفر را دارا هستند.
افرادی که سوار قایق می شوند هم حتما می بایست مجهز به جلیقه نجات، کلاه ایمنی و پارو باشند. در صورتی که برنامه طولانی تر از یک روز باشد یک قایق به عنوان تدارکات همراه خواهد بود که امکانات و تجهیزات پخت و پز، کمپینگ، کمک های اولیه و غیره را حمل می کند.
این فعالیت مفرح ورزشی آبی، معمولاً در رودخانه های خروشان انجام می شود و به این صورت است که در قسمت هایی از بالا دست رودخانه که جریان آب آرام تر است افراد به همراه یک “راهنمای رودخانه” پس از اینکه آموزش های مقدماتی را فرا گرفتند سوار قایق ها می شوند و در جهت مسیر رودخانه به پایین می آیند. راهنمایان رودخانه قبلاً دوره های کاملی را زیر ارگان های مربوطه برای اینکه بتوانند مسئولیت گروه را بر عهده بگیرند گذرانده اند.
این فعالیت نیازمند یک کار گروهی خوب است و همه افراد می بایست به فرامین مربی که در انتهای قایق می نشیند به دقت گوش دهند و دستورانی نظیر Forward ،  Backward ، Sit و Up را عمل کنند.
قایق های رفتینگ دارای انواع مختلفی هستند که عبارتند از:
۱- قایق پاروزنی مخصوص سفرهای ماجراجویانه سنگین
۲- قایق پاروزنی مخصوص مسابقات ورزشی اسلالوم Slalom، سرعت Sprint و مسافت Downriver
۳- قایق پاروزنی مخصوص رودخانه‌هایی با امواج آرام (حداکثر درجه ۲)
۴- قایق‌های پاروزنی باریک مخصوص رودخانه‌های کم‌عرض و کم‌عمق
چه بخوریم؟
بهتر است در روز رفتینگ، ۳ ساعت قبل از شروع برنامه صبحانه پر انرژی و کاملی بخورید که شامل مواد پروتئینی و میوه جات یا آبمیوه باشد. در حین برنامه هم بهتر است نوشیدنی به ویژه شربت آبلیموبنوشید. پس از پایان برنامه هم ویتامین کافی به بدن خود برسانید.
آیا رفتینگ برای همه مناسب است؟
رفتینگ مانند سایر ورزشهای ماجراجویانه دارای درجه بندی است و از سطح ساده که شماره ۱ می باشد تا سطح ۶ که تقریبا قایق رانی در آن غیر ممکن است درجه بندی می شود.
درجه ۱ تا ۲ تقریبا برای همه افراد مناسب است و کمترین میزان خطر را دارد
درجه  ۲ تا سه برای افراد ماجراجو و کسانی که از آمادگی جسمانی کافی برخوردار هستند مناسب است
درجه سختی ۳ تا ۴ برای طبیعت گردان و ماجراجویان حرفه ای و کسانی که با قایقرانی در رودخانه آشنایی دارند مناسب است
درجه ۴ تا ۵ برای قایقرانان حرفه ای و ماجراجو مناسب است
درجه ۶ هم ویژه دیوانگان است و کسانی که می خواهند با قایق از آبشارهای بلند پرش کنند.