کاهش هزینه‌ اقامت در سفرهای کوتاه مدت در ایران و کشورهای خارجی

با افزایش علاقه به سفر در جامعه و تبدیل آن به عنوان بخشی از فرهنگ زندگی افراد، تمایل به سفر انفرادی و خارج از چهارچوب تور در سالهای اخیر به شدت افزایش یافته است.

اما مشکلی که در سالهای اخیر به شدت اهالی سفر را آزار می دهد کاهش ارزش پول ایران و به تبع آن افزایش هزینه های سفر است. از این رو گرایش به یافتن راه حل هایی برای کاهش هزینه های سفر بسیار زیاد شده است و مسئله اقامت به عنوان یکی از مهمترین هزینه های سفر از اهمیت زیادی برخوردار شده است.

بدین منظور در این نوشتار تلاش می کنم تا ضمن معرفی انواع اقامت ارزان و ارائه توضیحات مختصری در مورد آنها، نحوه انتخاب و رزرو آنها را چه خارج و داخل ایران با خوانندگان محترم به اشتراک بگذارم.

آشنایی با اقامتگاه‌های مختلف در ایران

معمولا همه ما، وقتی صحبت از اقامت در سفر پیش می‌آید، به یاد هتل‌های لوکس و گران ‌قیمتی می‌افتیم که برای اقامت در آن باید مبلغ بسیار زیادی را پرداخت کرد. اما باید به این نکته توجه داشت که اقامتگاه‌ تنها محدود به هتل نمی‌شود و راه‌های بسیار زیادی برای اجاره محلی مناسب برای اقامتی چند روزه، مطابق با بودجه و نیاز شما وجود دارد.

برای سفر در داخل کشور

می‌توانید علاوه بر هتل‌ها، گزینه‌های مختلف دیگری مانند مهمان‌پذیرها، اقامتگاه‌های بومگردی، هتل آپارتمان‌ها و خانه‌های محلی را هم انتخاب کنید.

یکی دیگر از راه‌های اقامت در یک شهر یا منطقه گردشگری استفاده از چادرهای مسافرتی است. شاید چادرهای مسافرتی برای اتراق در دل طبیعت یک روستا یا جنگل و مناطقی که شهرداری یک شهر مشخص کرده است، گزینه کم هزینه‌ای به نظر برسد، اما به قطع برای سفرهای خانوادگی و به خصوص افرادی که فرزند کوچک دارند و یا در تمامی فصول سال، ایده مناسب و جالبی نخواهد بود.

به‌همین دلیل امروزه افراد برای اقامت در نقاط مختلف ایران بیشتر روی به اجاره اقامتگاه از سایت‌های گردشگری آورده‌اند. زیرا به کمک این سایت‌ها می‌توانید اقامتگاه‌های مناسب‌تان را مطابق با بودجه و شرایط خود انتخاب کنید. از دیگر مزایای استفاده از این سایت‌های گردشگری، اجاره آنلاین اقامتگاه، قبل از حرکت است و بدین وسیله می‌توانید محل اقامت مورد نظر خود را از قبل رزرو کرده و دیگر با مشکل پیدا کردن مکان مناسب برای اسکان در زمان‌های شلوغ و پرتردد سال مواجه نشوید. بنابراین وجود این سایت ها به طور چشمگیری در وقت و هزینه شما صرفه جویی خواهد کرد.

در ضمن با چک کردن قیمت در سایت‌های مختلف و نیز بررسی تعداد زیادی اقامتگاه، اقامتگاهی را که فاکتورهای مورد نظر شما را دارد از نظر قیمت، موقعیت مکانی، امکانات و … را با یکدیگر مقایسه کرده و سرانجام بهترین انتخاب را داشته باشید.

البته امروزه تعداد زیادی از این نوع سایت‌ها راه اندازی شده اند و همواره باید به این نکته توجه داشت ، برای رزرو آنلاین اقامتگاه حتما به سایت‌های معتبر گردشگری مراجعه کنید تا بتوانید بهترین اقامتگاه را با امکانات استاندارد، میزبانی ایده‌آل و قیمتی مناسب انتخاب کنید. هم‌چنین بهتر است، قبل از رزرو، تصاویری واضح و واقعی، از مکانی که انتخاب کرده‌اید را همراه با جزئیات کامل مشاهده کنید تا بدین طریق انتخابی مطمئن و آگاهانه داشته باشید.

حتی با گشت و گذار در سایت‌های معتبر گردشگری می‌توانید قیمت اقامتگاه‌های مختلف را با یکدیگر مقایسه کرده و در نهایت با در نظر گرفتن شرایط و بودجه خود و بررسی امکانات اقامتگاه‌ها، از بهترین سایت برای رزرو آنلاین اقامتگاه استفاده کنید.

راهنمایی اقامت‌های کوتاه مدت در خارج از کشور

سفرهای خارج از کشور

شاید ساده‌ترین و رایج‌ترین راه برای سفرهای خارجی و داشتن اقامت‌های کوتاه مدت در خارج از کشور، مسافرت با تورهای خارجی به‌نظر برسد و همین امر باعث شده تا این باور در افراد به وجود آید که برای سفرهای خارجی باید حتما پول‌دار بود. بنابراین ممکن است افراد با این تفکر غلط و به‌خاطر ترس از هزینه بالای سفرهای خارجی، خود را از دیدن جاذبه‌های گردشگری در دیگر نقاط جهان محروم کنند.

در صورتی‌که این باوری اشتباه است، چرا که برای اقامت در سفرهای خارج از کشور هم می‌توان از گزینه‌های مقرون به صرفه و متعددی استفاده کرد و در واقع وجود این نوع اقامتگاه‌ها شما را دیگر محدود به انتخاب هتل‌های لوکس و گران قیمت نخواهد کرد.

برای اقامت کوتاه مدت در خارج از کشور می‌توان گزینه‌های مختلفی نظیر اقامت در هاستل ها، خانه‌های محلی، هتل آپارتمان‌ ها،  کمپ‌های طبیعی و یا حتی کوچ سرفینگ که بصورت میهمان شدن رایگان در خانه افراد است را در نظر گرفت. هر یک از این اقامتگاه‌ها، ویژگی‌های مخصوص به خودشان را دارند و افراد می‌توانند، مکان مورد نظرشان را با توجه به شرایط، سلایق و بودجه خود انتخاب کنند.

به عنوان مثال هاستل در میان گردشگرانی که می خواهند ارزان سفر کنند، جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است. در واقع هاستل نوعی اقامتگاه گردشگری است که از قیمت‌های نسبتا ارزانی برخوردار است. در هاستل ها معمولا هر مسافر یک تخت دارد که در یک اتاق مشترک با تعداد دیگری از مسافران قرار گرفته است. البته در این اقامتگاه‌های گردشگری امکانات بهداشتی مانند حمام و توالت و هم چنین آشپزخانه در بیرون از اتاق قرار گرفته‌اند و به‌صورت اشتراکی با دیگر مسافران استفاده می‌شود. هم‌چنین در هاستل ، اتاق‌های خصوصی برای خانواده‌ها هم وجود دارد که البته با قیمت بالاتری ارائه می‌شوند.

و یا با انتخاب اقامتگاه‌های خانگی می‌توانید در یکی از اتاق‌های محل زندگی یکی از خانواده‌های مقیم آن کشور، اقامت داشته باشید و بدین طریق با فرهنگ آن کشور بیشتر آشنا شوید. حتی زندگی در اقامتگاه‌های خانگی برای شما این فرصت را فراهم ‌می‌کند تا زبان کشوری که به آن سفر کرده‌اید، را هم یاد بگیرید.

با اقامت در کمپ‌های طبیعی هم می‌توانید در دل مکان‌های گردشگری و طبیعت آن کشور اقامتی چند روزه داشته باشید و با کم‌ترین هزینه از طبیعت بکر و جاذبه‌های گردشگری دیگر کشورهای جهان دیدن کنید.

برای اقامت های خارج از کشور می توانید از سایت‌های متعددی مانند Booking.com ، Hostel.com ، Hotel.com، AirBnB و  ده ها سایت دیگر استفاده کنید. شما می توانید با مراجعه به این سایت‌ها و با اندکی جستجو موقعیت، قیمت و امکانات اقامتگاه‌های متنوع را در مناطق مختلف خارج از کشور بررسی کرده، تا در نهایت با انتخاب بهترین گزینه، تجربه سفری مقرون به صرفه در سرتاسر دنیا را برای خود فراهم کنید.

مقایسه اجمالی قیمت اقامتگاه های داخلی و خارجی

یکی از مواردی که افراد برای سفر باید در نظر داشته باشند، توجه به قیمت اقامتگاه‌ها در زمان سفر است تا بتوانند قبل از حرکت برآورد درستی از هزینه‌های سفر خود داشته باشند و به صورت دقیق برنامه‌ریزی کنند. البته در نظر داشته باشید که هزینه اقامت در کشورهای خارجی معمولا بیشتر از هزینه اقامت در شهرهای داخل ایران است.

برای درک بهتر این قضیه می‌خواهیم اقامت در پایتخت دو کشور ایران و ترکیه که در همسایگی یکدیگر قرار دارند و از نظر اقتصادی شرایط تقریبا مشابهی دارند را با یکدیگر مقایسه کنیم.

در دی ماه سال 1401 هزینه اجاره روزانه خانه در تهران از سایت اتاقک با شرایط یک خواب و ظرفیت 3 نفر، معادل با 1 میلیون و 300 هزار تومان است. در حالی که قیمت اجاره روزانه آپارتمانی با این شرایط در استانبول ترکیه حدود 5 میلیون و 245 هزار تومان است.

کلام آخر

امروزه راه اندازی سایت‌های گردشگری برای رزرو آنلاین اقامتگاه‌ها، کمک زیادی به کم کردن هزینه برای سفر گردشگران کرده است. با این روش افراد می‌توانند قبل از سفر، در میان اقامتگاه‌های مختلف هر شهر بهترین مورد را انتخاب کنند. در حقیقت با وجود سایت هایی نظیر اتاقک، جاجیگا و شب، در وقت و هزینه خود صرفه جویی کرده و می توانید مطابق با بودجه و شرایط خود گزینه مورد نظرتان را رزرو کنید.

البته در میان سایت‌های مختلف گردشگری این امکان برای شما وجود دارد که، قیمت هر یک از اقامتگاه‌ها را به صورت هم‌زمان با یکدیگر مقایسه کرده و بهترین مورد را در نظر بگیرید. به عنوان نمونه سایت اتاقک، به شما کمک می‌کند تا با قیمتی مقرون به صرفه، اقامتگاهی مناسب و زیبا انتخاب کنید. از سویی دیگر در سایت اتاقک می توانید تصاویر هر یک از اقامتگاه ها را همراه با جزئیات کامل مشاهده کرده و با اطمینان کامل محل اقامت مورد نظرتان را در نظر بگیرید و سفری رویایی داشته باشید.