کارناوال برزیل بزرگترین کارناوال رقص و شادی دنیاست که در تمامی شهرهای بزرگ برزیل برگزار می‌شود و از بین آنها کارناوال ریو از همه معروف‌تر و با شکوه‌تر برگزار است.
تاریخچه برگزاری این‌کارناوال به قرن هفدهم باز می‌گردد. این‌جشن که ۴۰ روز قبل از عید پاک مسیحیان برگزار می‌شود، بین ۴ روز تا یک هفته در شهرهای مختلف ادامه دارد. مردم در این زمان به رقص و پایکوبی و خوش‌گذرانی در کل شهر می‌پردازند زیرا پس از این روزها ایام روزه داری فرا می‌رسد که در طی آن مسیحیان از خوردن شراب، گوشت سفید و قرمز، لبنیات و بطور‌ کلی هرگونه فرآورده دامی خودداری می‌کنند.
در طول این کارناوال حدود دو میلیون نفر به ریو می‌آیند تا در بزرگترین گردهم‌آیی رقص دنیا حضور داشته باشند. از این بین بیش از یک میلیون نفر از آنها را گردشگران خارجی تشکیل می‌دهد.
اما این مراسم با رقص سامبا معروف برزیلی‌ها عجین است که همراه با حرکات سریع پاها و لرزاندن کل بدن است. ریشه این رقص به بردگان آفریقایی که برای کار به برزیل آورده شده بودند باز می‌گردد.
در شهر ریودوژانیرو حدود ۲۰۰ کلوپ رقص سامبا وجود دارد و هر یک بیش از ۵۰۰ عضو دارند که به پنج دسته و سبک مختلف تقسیم می‌شوند. در ریودوژانیرو پس از فوتبال، محبوب‌ترین فعالیت گروهی رقص سامبا بشمار می‌آید.
کارناوال از دو بخش رسمی و غیر رسمی تشکیل می‌شود.
بخش رسمی در محل استادیوم مانندی به اسم سامبادروم برگزار می‌شود و بلیت آن بسته به اینکه در کجای سکو‌ها قرار داشته باشید از ۱۵ رئال تا ۲۹۰ رئال متغییر است.

کارناوال-ریو
بخش غیر رسمی در سطح شهر در جریان است و طبق یک برنامه از پیش مشخص شده بعدازظهر تا پاسی از شب هر ساعت در یکی از محله‌ها و خیابان‌ها انجام می‌شود. گروه‌های رقصنده مردمی با سازهایشان و آوازهایشان حرکت می‌کنند، می‌خورند و می‌نوشند و می‌خندند چندان که گویی هیچ غمی در وجودشان نیست. از این میان محله لاپا از همه پرطرفدارتر است و عصرها جمعیتی چندهزار نفره از جوانان سرخوش در خیابان اصلی آن حضور دارند و در کلوپ‌های متعدد آن می‌رقصند و در بارها می‌نوشند و در خیابان هم را تنگ در آغوش می‌گیرند و سیر دل می‌خندند.

 کارناوال-خیابانی-ریو