شکی نیست که هدف از سفر لذت بردن از دیدن اماکن و فرهنگ‌های کشور مقصد و کسب تجربه‌های جدید است و یکی از این تجربه‌ها خوردن غذاهای آن منطقه است.

غذا یک بخش مهم از فرهنگ هر کشور و شهری بشمار می‌آید تا جایی که گردشگری غذایی یا شکم‌گردی در سال‌های اخیر به عنوان زیرشاخه‌ای هز گردشگری فرهنگی درآمده است.

ما در شهری که ساکن هستیم معمولاً از تنوع غذایی پایینی بهره می‌بریم و سفر باعث می‌شود با تغذیه از غذاهای جدید که بعضاً از مواد اولیه متفاوتی از غذاهای روزمره ما تهیه می‌شود، ریز مغذی‌هایی به بدن ما برسد که بسیار برای بدن مفید هستند و بطور‌ معمول آنها را دریافت نمی‌کنیم. از اینرو می‌تواند برای سلامتی بدن بسیار مفید باشد.

حتی میوه‌ها و سبزیجات هر‌کشوری به دلیل آنکه در خاکی با عناصر متفاوتی نسبت به کشور ما رشد کرده میتواند دارای املاح و ریزمغذی‌های متفاوتی باشد.

اما در عین حال می‌تواند مشکلاتی را هم ایجاد کند. مثلاً اگر حساسیت‌های غذایی داشته باشید و یا مشکلات گوارشی داشته باشید در برخی کشورها دچار مشکلات جدی خواهید شد.

به عنوان مثال من در کشور هند بخاطر تندی زیاد غذاها و عدم سازگاری دستگاه گوارش من با غذاهای تند دچار ضعف شدید جسمی شدم و به طبع آن با کاهش سطح سیستم ایمنی بدن دچار بیماری شدم و ۴ روز از سفرم در تب و لرز شدید گذشت و ناچار به ایران برگشتم.

همچنین در برخی کشورها غذاهای سنتی شان ممکن است برای خود آن مردم بسیار دلچسب باشد اما با ذائقه ما اصلاً سازگاری نداشته باشد.

در اینجا سعی می‌کنم به نکاتی در خصوص تغذیه سالم در سفر بپردازم که ضمن حفظ سلامتی شما، به کسب انرژی و لذت شما از سفر خواهد افزود.

تغذیه در سفر

۱- سراغ رستوران‌هایی بروید که شلوغ هستند و پر از توریست است. گردشگران معمولاً رستوران‌های خوب را بهم معرفی می‌کنند و یا در سایت‌ها و کتاب‌های مختلف معرفی شده‌اند. بنابراین معمولاً به رستورانی که تعداد زیادی توریست در آن وجود دارد می‌شود اعتماد کرد.

۲- اگر دیدید آشپزها از دستکش استفاده نمی‌کنند، از سفارش غذا خودداری کنید. در هر کشوری ممکن است بیماری‌هایی باشد که سیستم ایمنی بدن شما برای مقابله با آن آمادگی نداشته باشد.

۳- حتی الامکان از خوردن سالاد و غذاهای نشسته در رستوران‌های ارزان یا از دکه‌های کنار خیابانی پرهیز کنید.

۴- اضافه کردن ادویه‌هایی مانند فلفل و زردچوبه به غذا بخاطر خواص ضدعفونی کننده، بسیار توصیه می‌شود. همچنین خوردن لیمو ترش و آناناس هم که دارای اسید بالایی هستند به همراه غذا بسیار توصیه می‌شود.

۵- از خوردن آبمیوه‌هایی که در آن یخ خورد شده دارد پرهیز کند. توجه داشته باشید که هیچگاه از آب معدنی برای ساخت یخ استفاده نمی‌شود و سرما باعث کشته شدن میکروارگانیسم‌ها نمی‌شود.

۶- موقع خریدن آب معدنی به درب آن دقت کنید که پلمب باشد. در برخی کشورهای فقیر بطری خالی آب معدنی‌ها ممکن است توسط محلی‌ها از آب شیر پر شده و دوباره به فروش برسند.

۷- از خوردن غذاهایی که برای تهیه به دستمالی زیاد نیاز دارد بپرهیزید. همچنین از خوردن غذاهایی که خام یا نیمه خام سرو می‌شود اجتناب کنید.

امن‌ترین و سالم‌ترین غذاها، غذاهای کامل پخته شده در آب هستند

۸- ما معمولاً در سفر خوردن میوه‌جات را فراموش می‌کنیم. نخوردن میوه بر سلامت ما و بخصوص بر سیستم ایمنی تاثیر زیادی دارد.

خوردن روزانه میوه‌هایی که ویتامین ث بالایی دارند به شدت توصیه می‌شود. البته بهتر است میوه‌هایی که پوست قابل کندن ندارند را نخورید و یا با مایع ضد عفونی کننده بشویید.

۹- در پروازهای طولانی سعی کنید تمام غذایی که به شما می‌دهند را بخورید و تا می‌توانید آب و نوشیدنی بنوشید.

۱۰- در سفرها گاهی مجبوریم مسیرهای طولانی با اتوبوس یا هر وسیله نقلیه دیگری طی کنیم. در این شرایط حتماً از قبل آب، تنقلات و میوه همراه بردارید.

۱۱- یکی از سنت‌های خوب ایرانیان همراه بردن آجیل در سفر است. خوردن کمی آجیل در زمان گرسنگی کمک‌ می‌کند که اسید معده شما اذیتتان نکند. ضمن اینکه دارای مواد مغذی بسیاری است. البته توصیه می‌شود که حتی‌الامکان بی نمک یا کم نمک باشد.

۱۲- میوه‌جات خشک شده از بهترین تنقلاتی هستند که میتوان در سفر بهمراه داشت.

۱۳- فست فودهایی مانند مک دونالد، برگر کینگ و CFC همه جای دنیا پیدا می‌شوند. بهتر است غذای سنتی آن کشور را هم امتحان کنید.

۱۴- در کشورهایی که بهداشت پایینی دارند، دم‌نوش بابونه همراه داشته باشید تا در صورت مسمومیت غذایی، بتوانید غذای مسموم را سریعاً دفع کنید.

۱۵- برای یافتن رستوران‌های خوب از اپلیکیشن‌هایی مانند TripAdvisor استفاده کنید و یا اگر گیاهخوار هستید اپلیکیشن VegOut به شما کمک زیادی خواهد کرد.

۱۶- در وعده صبحانه هتل ها معمولاً میوه یا آبمیوه به همراه مواد غذایی دیگر سرو می شود. از خوردن آنها نگذرید.

۱۷- از خوردن تخم مرغ عسلی (نیم پز) در سفر خودداری کنید.

ایمنی در سفر

بهداشت در سفر