ملاحظات بهداشت در سفر:

۱- در سفرها به هیچ عنوان از آب لوله‌کشی شهری و یا دستگاه‌های آب سرد‌کن که در اماکن عمومی می‌بینید ننوشید. سیستم ایمنی بدن مردم آن کشور ممکن است به باکتری‌های موجود در آن آب ایمن شده باشد و مشکلی برایشان ایجاد نکند اما ‌شما نباید این ریسک را بکنید.

۲- در کشورهایی مانند هندوستان یا اکثر کشورهای آفریقایی که بهداشت ضعیفی دارند بهتر است از غذاهای پخته شده تغذیه کنید.

۳- بهتر است پیش از غذا خوردن و نیز پس از اتمام گشت روزانه دست‌های خود را با مایع آنتی باکتریال ضدعفونی کنید.

۴- در کشورهای با بهداشت ضعیف فقط از میوه‌هایی که پوست دارد میل کنید و خوردن میوه‌های بدون پوست مانند خرما، گیلاس ، آلبالو، توت، توت فرنگی، زردآلو و امثالهم را فراموش کنید زیرا برخی باکتری‌ها با شستن ساده هم از بین نمی‌روند.

۵- معمولاً آب‌هاى راكد در مناطق مختلف ميتواند حاوى قارچ هاً، باکتری ها و يا انگل‌هايى باشد كه بدن شما با آنها کاملاً بيگانه است و مي‌توانند مشكلات اساسى برای پوست، گوش، گوارش و يا بينايى شما ايجاد كنند. از شنا کردن در این آب‌ها اکیداً پرهیز کنید.

۶- در صورت بروز بيمارى در سفر حتی الامکان به بيمارستان‌هاى بزرگ و معروف مراجعه كنيد و اگر ممکن است حتماً دستورات پزشك را با پزشک‌تان در ايران در ميان بگذاريد. گاهى يك پزشك به دليل ناآشنايى با محيط و شرايط زندگى شما كاملاً در تشخيص مشكل دچار اشتباه مي‌شود.

۷- از رفتن به دندانپزشکی در کشورهای فقیر و  آلوده نظیر هندوستان و کشورهای آفریقایی اکیداً اجتناب کنید. بهتر است قبل از سفرهای طولانی یک چک‌آپ کامل از دهان و دندانتان انجام دهید.

۸- پس از اینکه از سفر به مناطقی که آلوده هستند بازگشتید، تمامی لباس‌های خود را با آب بالای ۷۰ درجه و مایع ضدعفونی کننده بشوئید.

۹- در صورتی که در سفر هرگونه تب یا مشکل گوارشی برای شما پیش آمد حتماً در همان کشور به دکتر ‌مراجعه کنید زیرا آنها بهتر بیماری‌های کشور خودشان را می‌شناسند تا پزشک شما در ایران.

۱۰- در مناطقی که پشه زیاد دارد ترجیحاً شلوار ‌‌بلند و پیراهن آستین دار بپوشید. همچنین از اسپری‌ یا لوسیون‌های ضد پشه خارجی استفاده کنید.

۱۱- در صورتی که گوشت‌های کبابی یا باربیکیو می‌خورید دقت کنید که کاملاً پخته شده باشد.

۱۲- اسپری‌های ضدعفونی کننده و چسب زخم همراه داشته باشید تا در صورت بروز، سریعاً از آن استفاده کنید.

۱۳- کم خوابی سیستم ایمنی بدن را به شدت تضعیف می‌کند. این تفکر که در سفر حیف است آدم بخوابد و باید از تک‌تک ثانیه‌های سفر استفاده کرد اشتباه است زیرا مریض شدن تمام لذت سفر شما را از بین خواهد برد.

۱۴- ما عموماٌ در سفرها مصرف میوه جات را فراموش می‌کنیم و به همین دلیل سیستم ایمنی بدنمان ضعیف می‌شود.

۱۵- در سفرهای طولانی خوردن روزانه حداقل ۵۰۰ میلیگرم مولتی ویتامین و همچنین قرص زینک + ویتامین C را به شدت توصیه می‌کنم.

۱۶- تا می‌توانید آب بنوشید.

۱۷- فرودگاه‌های بزرگ از آلوده ترین نقاط هستند چون ویروس ها و باکتری‌هایی از همه جای دنیا به آنجا وارد می شود. حتی الامکان سعی کنید بدنتان با جایی تماس نداشته باشد و حتماً دست‌های خود را با مایع دستشویی بشویید.

این مطلب مسلماً کامل نیست. تجربیات خود را در زیر بصورت کامنت بنویسید تا این مطلب را کامل‌تر کنم. متشکرم.

تغدیه در سفر

ایمنی در سفر