ملاحظات ایمنی در سفر

۱- کپی از بلیت و پاسپورتتان را همواره در سفر همراه داشته باشید و یا در موبایلتان ذخیره کنید.
۲- هیچگاه نگذارید در خیابان و یا هر مکان عمومی دیگری کسی متوجه شود که شما بیش از ۵۰ دلار همراه دارید. در برخی از جاهای دنیا همراه داشتن فقط یک ۱۰۰ دلاری با سرقت پول و مجروح شدن فرد برابر است.
۳- اگر به کشورهای ناامن و یا محله‌های خطرناک می‌روید هیچ چیز گرانقیمت همراهتان نداشته باشید و تنها مقدار کمی پول مثلا ۱۰ الی ۲۰ دلار در جیب بگذارید که اگر مورد خفت‌گیری واقع شدید آنرا بدهید. دزدان دوست ندارند دست خالی برگردند و اگر ببینند هیچ چیزی همراه ندارید ممکن است به شما آسیب بزنند.
۴- ترجیحاً برای چنج پول بصورت گروهی به داخل صرافی بروید. دزدان همیشه چشمشان به صرافی هاست.
۵- از همراه بردن هرگونه جواهر و زیور آلات در سفر جداً پرهیز کنید.
۶- امن‌ترین راه برای نگهداری پول قرار دادن آن در یک کیف پارچه‌ای و آویزان کردن به گردن یا زیر لباس در کل مدت سفر است.
۷- هر روز صبح در اتاقتان در هتل مقدار پولی که در آن روز نیاز دارید را از کیف پولتان خارج و در جیب بگذارید که مجبور نباشید برای یک خرید کوچک همه پولهایتان را به نمایش بگذارید.
۸- همواره مقداری پول به عنوان پیش‌بینی نشده در جایی از ساکتان مخفی کنید.
۹- امن ترین کار این است که گروهی سفر کنید و از گروه جدا نشوید.
۱۰- اکثر خفت‌گیری‌ها پس از تاریکی هوا اتفاق می‌افتد. همچنین به عنوان یک تجربه شخصی دریافته ام که زیر زمین ها پاتوق دزدان است. ترجیحاً برای رفتن به هر مکانی که به زیر زمین می رود بسیار احتیاط کنید.
۱۱- همیشه تصور ‌کنید که همه نظافتچی‌های اتاق‌های هتل دزد هستند. بنابراین موقع خروج از اتاق هیچ چیزی از وسایلتان قابل برداشتن نباشد.
۱۲- بارها شده که بخشی از پول مسافران از گاوصندوق داخل اتاق برداشته شده. این را بدانید که همیشه یکنفر داخل هتل هست که رمز اصلی بازکردن گاوصندوق را می‌داند. هتل فقط نسبت به وسایل و پولی که به پذیرش در قبال دریافت رسید می‌دهید مسئول است.
۱۳- برای دریافت پول از دستگاه خودپرداز بهتر است از دستگاه‌هایی که داخل بانک قرار دارند و یا یک محوطه ایمن دارند استفاده کنید.
۱۴- در بسیاری از کشورها گدا فراوان است و دائماً سوالی می‌پرسند و به بهانه‌های مختلف دنبال شما راهی می‌شوند. با اولین توجه کردن به آنها و پاسخ اولین سوال دیگر گرفتار آنها هستید. در این مواقع بهتر است طوری رفتار کنید که انگار وجود خارجی ندارند و حتی به آنها نگاه نکنید.
۱۵- به عنوان یک قاعده شخصی که به آن رسیده‌ام عموماً تمام اماکن زیرِ زمین ناامن‌تر از روی زمین است. خلاف‌کارها زیرزمین را ترجیح میدهند.
۱۶- گاهی ممکن است بطور ‌ناخواسته کاری بکنید که خلاف قانون است و پلیس شما را بگیرد. مثلاً از یک محل عبور‌ ممنوع رد شوید. در این مواقع بهتر است فارسی حرف بزنید و وانمود کنید هیچ زبانی بلد نیستید.
۱۷- گاهی ممکن است پلیس از شما رشوه بخواهد و عدد سنگینی طلب کند. در اینصورت بیشتر از ۵ دلار ندهید و اگر قبول نکرد بگویید پس به اداره پلیس برویم اما آنجا گزارش خواهید کرد که رشوه‌خواری corruption کرده است.
۱۸- قبل از سفر کار با اپلیکیشن گوگل مپ را خوب یاد بگیرید زیرا این برنامه خیلی قابل اعتمادتر از هر کسی است که در خیابان از او آدرس می‌پرسید. معمولاً اگر از کسی آدرس پرسیدید و گفت دنبال من بیا، نقشه ای برای شما کشیده است.
۱۹- در کشورهای ناامن زمان سوار تاکسی شدن و یا هر ماشین محلی مسیر طی شده به سمت مقصدتان را بر روی نقشه گوگل چک کنید و اگر دور شد سریعاً تذکر دهید و اگر اهمیت نداد بلند بگویید بایستد. سعی کنید در کل مسیر نخوابید.
۲۰- اگر در صندوق عقب تاکسی چمدان دارید، مراقب باشید که زمانی که پیاده یا سوار می شوید تاکسی فرار نکند. بهتر است از راننده درخواست کنید که شخصاً درب صندوق را باز کند و در خارج کردن یا قراردادن چمدان کمکتان کند.
۲۱- همیشه فقط تاکسی های رسمی را سوار شوید.
۲۲- هیچوقت غریبه ها را به داخل اتاق خود در هتل راه ندهید.
۲۳- کلاب ها و بارهای ارزان یکی از جاهای تلکه کردن آدمهای کم تجربه در سفر است.
۲۴- بهتر است دوربین عکاسیتان را به مردم محلی ندهید تا از شما عکس بگیرند چون ممکن است به سرعت فرار کنند. بهتر است از سایر گردشگران خواهش کنید.
۲۵- در ترمینال ها، بنادر یا فرودگاه های محلی تا آنجا که ممکن است اجازه ندهید بارتان را باربرها حمل کنند و ترجیحاً خودتان حمل کنید.

۲۶- در بسیاری از جاهای دنیا دوست ندارند از چهره‌شان عکس بگیرید. در برخی کشورها اینکار جرم و تجاوز به حریم شخصی افراد است. این نکته را در مورد زنان مسلمان خیلی جدی‌تر بگیرید.

۲۷- در اقامتهاى محلى و يا هاستل‌ها، حتى به هنگام خواب و يا حمام هم پول و پاسپورتتان را کنار خود داشته باشید.

۲۸- در مناطقى كه كمتر توريستى است و يا تفاوت زيادى از لحاظ فرهنگ بين مردم بومى و شما وجود دارد، احتياط لازم را در پوشيدن لباس‌هاى پوشيده‌تر و همينطور برقرارى ارتباط با مردم در نظر بگيريد.

۲۹- بهتر است همیشه یک گوشی زاپاس و یا تبلت که از قبل باهم سینک شده باشند همراه خود داشته باشید تا در صورت سرقت شدن، همه اطلاعاتتان را از دست ندهید.

۳۰- اگر دوربین عکاسی دارید بهتر است حتما بند داشته باشد و بند آنرا در کل مدت گشت زدن به دور گردن و یا شانه طرف دیگر بی‌اندازید. اگر بند به روی یک شانه باشد به راحتی قابل قاپیدن است.

این مطلب مسلماً کامل نیست. تجربیات خود را در زیر بصورت کامنت بنویسید تا این مطلب را به مرور کامل تر کنم. متشکرم.