آبشار ایگوآسو یکی از شگفت انگیزترین و زیباترین آبشارهای دنیاست که در مرز دو کشور آرژانتین و برزیل و بر روی رود مرزی ایگواسو قرار گرفته است و به عنوان یکی از عجایب هفتگانه طبیعی دنیا شناخته می شود.
این مجموعه در فصل کم بارش از ۱۵۰ و در فصل پر بارش تا ۳۰۰ آبشار، تشکیل شده است که بلند ترین آن که در دهانه‌ای به اسم گلوی شیطان Devil’s Throat قرار دارد ۸۲ متر ارتفاع و ۷۰۰ متر عرض دارد. حدود نیمی از کل آب این مجوعه از محدوده گلوی شیطان سرازیر می شود.
آب این آبشار پس از طی چند کیلومتر در یک سد به اسم Itapu Dam ذخیره می‌شود که مرز سه کشور پاراگوئه، برزیل و آرژانتین را تشکیل می‌دهد و ۸۰٪ برق کشور پاراگوئه را تامین می‌کند.

آبشار ایگواسو با دبی متوسط سالانه آن ۱۷۴۶ متر مکعب در ثانیه از نظر حجم آب در رده ششمین دنیا قرار دارد و از نظر عرض دهانه سرریز آبشار با ۲۷۰۰ متر طول در رده پنجم دنیا قرار گرفته است.

Waterfall Mean annual flow rate (m³/s) Tallest single drop (m) Width (m) River Countries
Boyoma Falls ۱۷,۰۰۰  (estm) ۵ ۱۳۷۲ Lualaba Democratic Republic of the Congo
Guaíra Falls (submerged) ۱۳,۳۰۰ ۴۰ Parana Paraguay and Brazil
Khone Phapheng Falls ۱۱,۶۱۰ ۲۱ ۱۰۷۸۳ Mekong Laos
Celilo Falls (submerged) ۵۴۱۵ ۷ ۳۲۱۹ Columbia United States
Niagara Falls ۲۴۰۷ ۵۱ ۱۲۰۳ Niagara Canada and the United States
Iguazú Falls ۱۷۴۶ ۸۲ ۲۷۰۰ Iguazú Argentina and Brazil
Victoria ۱۰۸۸ ۱۰۸ ۱۷۰۸ Zambezi Zimbabwe and Zambia
Kootenai Falls ۳۱۰ Kootenay United States

اما به اعتقاد اکثر گردشگرانی که آبشارهای دنیا را دیده‌اند، این آبشار از نظر زیبایی رتبه اول را به خود اختصاص داده است.
برای دیدن این آبشار از کشور برزیل باید ابتدا به شهر مرزی و کوچک ایگواسو رفت و سپس با پرداخت هر نفر ۶۵ رآل به پارک ملی ایگواسو وارد شد. در صورتی که از یک آژانس گشت کامل ایگوآسو را نگرفته باشید، در داخل پارک اتوبوس‌هایی وجود دارد که در طول مسیر ۱۲ کیلومتری تا ابتدای مسیر پیاده روی آبشار می‌توانید رایگان از آنها استفاده کنید.
اولین بخش آبشار در ابتدای مسیر پیاده روی نمایان می‌شود که بسیار فراتر هر آبشاری است که در تصور قبلی ما بوده است. در ابتدا ممکن است فکر کنید که ایگواسو همین است و کلی از تماشای آن لذت ببرید و عکاسی کنید. اما مسیر را که ادامه می‌دهید باز بخش دیگری از آبشار نمایان می‌شود که از قبلی بزرگتر است و باز همان تصور قبلی ایجاد می شود تا در نهایت پس از نیم ساعت پیاده روی به نقطه‌ای می‌رسید که دهانه اصلی با همه عظمتش نمودار می‌شود.
حجم غیر قابل تصوری از آب با صدایی وهم انگیز در حال فرو ریختن است و چنان ابری از ذرات آب را در هوا پراکنده است که همه وجودتان را غرق لذت خیس شدن می‌کند.
در اینجا کلمه خروشان به کاملاً برای شما معنا می شود.

آبشار ایگوآسو
رنگین کمان زیبایی تکمیل کننده این منظره شگفت انگیز است و بسته به زاویه خورشید از صبح تا غروب، موقعیت آن متغییر است.
توصیه می کنم قایق سواری را در بازدید این برنامه از دست ندهید. این قایق شما را تا زیر یکی از آبشارهای فرعی می‌برد و حدود ۶۵ دلار هزینه دارد.

هلیکوپتر سواری در بالای آبشار و باغ پرندگان بزرگ و دیدنی‌ای که در ابتدای ورودی پارک ملی ایگواسو قرار دارد از گشت‌هایی است که می‌توانید تجربه کنید که می‌تواند یک روز استثنایی را در زندگی شما رقم بزند.